03-03-04

OVER LAW AND ORDER, ZATLAPPEN EN DUTROUX

Toen ik een kind was en achter in de auto van mijn ouders zat, gebeurde het wel eens dat zich voorin het volgende gesprek ontwikkelde:

"Zij moar voorzichtig, 't es nen roaren chauffeur vworn oes'", mijn moeder tot mijn vader.

Waarop hij dan repliceerde: "Allez, bezie da, ie rie gjil skjif."

"T'es voorzekers nen dronkoard, ge moe ter nie te dichte achter riên da we gin aksident èn."

Kunnen mijn Nederlandse vrienden bovengaande conversatie een beetje volgen? Wacht, ik vertaal even:

"Kijk maar uit je doppen, een malle autobestuurder voor ons."

"Jemig, hij laveert van links naar rechts over de weg."

"Ik durf er mijn hachje op te verwedden dat het een alcoholist is, hou afstand, want een aanrijding is zo gebeurd."

Ik zou de zuiplappen die in de jaren '60 en '70 ons wegennet onveilig maakten niet te drinken willen geven. Vaak konden mijn ouders er nog om grinniken. Er werd een zucht van opluchting geslaakt als de zatlap opeens een andere weg insloeg - natuurlijk zonder dat vooraf met zijn knipperlicht aan te kondigen - of als mijn vader hem kon inhalen en afschudden, blij dat geen onheil het koetswerk van onze Simca had getroffen. Dat die man een gevaar betekende voor zichzelf en voor de anderen, daar stonden weinigen bij stil. De man had een pint gepakt (doodgewone zaak) en moest met zijn auto (doodgewonere zaak) huiswaarts toe (doodgewoonste zaak).

Vanaf 1 maart zijn in België superboetes van toepassing. Wie minder dan een half uur voor hij de wagen in stapt een Mon Chéri eet, riskeert levenslange dwangarbeid. Wie een scheet laat met het raampje open, zal in de gevangenis wel leren zijn aars dicht te knijpen.

Ik vind dit een goede zaak. Ergens geloof ik in law and order, in recht en rechtvaardigheid. Ik ben van mening dat Vadertje Staat, zoals een oud-leraar van mij de overheid altijd noemde, moet zorgen voor de welvaart en vooral het welzijn van zijn onderdanen. Alleen jammer dat een mens die zich in een machtspositie manoeuvreert vaak zelf valt voor allerlei dubieuze verleidingen, waardoor hij of zij die moet zorgen voor law and order en sunshine and happiness net het tegenovergestelde gaat doen ter meerdere eer, glorie en rijkdom van zichzelf. De mens is corrupt, de mens is slecht, ja, ik ook, en u, zeker weten. Dat we het goed kunnen wegstoppen, betekent nog niet dat we het zelf ook niet in meer of mindere mate zijn.

Dat de mens slecht is, daar moest ik aan denken bij de start van het proces-Dutroux. Verder wil ik hier niks over zeggen, behalve dan dat noch Aspe noch Geeraerts noch Mendes noch om het even welke misdaadschrijver ter wereld dit verhaal had kunnen schrijven. Als een schrijver een manuscript van een roman voorlegt aan een uitgever, kan hij wel eens te horen krijgen dat het over the top is. Dat mag niet, het moet geloofwaardig blijven. Alleen de realiteit mag over the top zijn, daar is ze tenslotte realiteit voor. Schrijvers mogen niet de pretentie hebben slimmer en vindingrijker te zijn dan het leven zelve.


15:24 Gepost door philip hoorne | Permalink |  Facebook | |  Print | |

Commentaren

mendez Foei Phil, Mendez moet zijn Mendes.

Gepost door: pascale | 07-03-04

Dank... ... u wel, mevrouw De Spiegelaere.

Gepost door: Philip | 07-03-04

bwaaark... Vadertje Staat overdrijft wel een beetje, vind ik. Zet aan weerszij van
de weg gemitrailleerde scherpschutters, en we gaan inderdaad 50 per
uur rijden waar we 50 per uur mogen rijden. Goede zaak ?

Gepost door: LEMMY | 09-03-04

Scherpschutters ... ... bij onze inlandse ordehandhavers? Haha, da's een goeie, Lemmy.

Gepost door: Philip | 09-03-04

flauw flauw hoor

Gepost door: Pascale | 12-03-04

De commentaren zijn gesloten.